MANIK-MANIK KU


Hari ni aku tak kerje tapi pergi belajar jahit manik. Dengar macam remeh kan? tapi punyalah leceh nak jahit manik ni. Baru belajar memang lambat tapi lama-lama 1 hari 3-4 pasang baju boleh siap dijahit manik. Kat tempat kerja aku ni, kitorang bagi orang lain jahit manik. Name brother ni Salim dari pakistan tapi dah 15 tahun kat Malaysia. Punyalah cantik die jahit manik. Aku pown emmmm... envy lah ape lagi. So hari tu bos aku suruh aku belajar jahit manik. Senang katanya bila dah ada semua skill. ALANG-ALANG MENYELUK PERKASAM BIARLAH KE PANGKAL LENGAN. Haha... seronok tul dapat peluang nih...

So hari ni aku dapat belajar banyak skill untuk jahit manik. Ada orang kata beli je buku panduan jahit manik, tak yah nak susah-susah pi belaja. Sendiri pon boleh belaja. Memang betul boleh tapi dalam buku tak tunjuk cara paling mudah nak jahit manik. Kadang-kadang tu langsung tak paham ape arahan nya. Yang aja pon sama baya ngan aku. Dia ni anak bos aku.... Baik orang nya. Boleh kata sekepala ngan aku.

Semalam die bawak aku pi kedai yang jual manik berkualiti. Memang bagus tempat tu. Manik pon murah. Kualiti pon elok. Manik ni nak tau elok kualiti ke tak check manik tu dibuat dekat mane. Kalau made in china potongan manik tu tak sama panjang. Tapi kalau made in Japan memang pasti good kualiti. Don't ask me why sebab aku pon tak pasti kenapa. Tapi benda ni betul. Pastu berborak lah dengan tuan punya kedai tu. Rupa-rupanya dia ni designer. Dulu die kerja dengan Bill kith. Die ambik upah jahit manik je untuk baju kurung RM200 ++ sepasang. Amacam? ada untung tak jahit manik ni??? haha. Kalau nak ikutkan aku dah suka lak jahit manik daripada menjahit... haha... bukan apa, risikonya kureng. Kalau menjahit nak kene potong kain, pastu kalau salah potong puas lak nak cari jalan betulkan. Tapi kalau manik. Duduk je kat mane-mane boleh buat. Kalau salah senang je nak bukak. Manik tak rosak, baju pon tak dak pape.

Emm.... esok dah kene start keje semula. Belum pape bos dah suruh datang esok pagi siapkan baju yang ada kat meja butik tu. Kepenatan gile. Tapi waktu kerja tak terasa penat. Cuma bila dalam train nak balik kepenatan nya tak terkata. Anyway, impian ku akan aku kecapi. GENGAM BARA API BIAR SAMPAI JADI ARANG. Ceh... semangat nih...

2 Response to MANIK-MANIK KU

  1. upload lah pic bro

  2. i'll post it later... buat kerja nih tak teringat nak ambik gambar pulak..